CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Sunday, January 27, 2013

BIJAKSANA LAKSANA SANTO THOMAS AQUINAS

Hari ini pembacaan Injil pada 27 Januari 2013 (Isnin) bagi gereja Katolik adalah Markus 3:22-30 dan kita juga merayakan imam dan ahli ilmuan Katolik iaitu Santo Thomas Aquinas. 

"Salib memberi contoh setiap keutamaan. Jika kamu mencari contoh kerendahan hati, 
lihatlah pada salib " [Santo Thomas Aquinas]

Doa: Allah Bapa yang maha baik, kami mengucap syukur atas keselamatan yang diberikan kepada kami untuk mengagumi keindahan hidup. Berilah kami kekuatan untuk mewartakan kebahagiaan itu kepada sesama kami. Dengan pengantaraan Yesus Kristus Tuhan kami. Amen.


Inilah Injil Yesus Kristus mengikut Markus 3:22-30:

KESUDAHAN SYAITAN TELAH TIBA 
"Beberapa orang guru Taurat yang datang dari Yerusalem berkata, 'Dia dirasuk oleh Beelzebul! Dia diberikan kuasa oleh ketua roh jahat untuk mengusir roh jahat.' Oleh itu Yesus memanggil semua orang itu lalu menceritakan beberapa perumpamaan kepada mereka. Dia berkata, 'Bagaimana Iblis boleh mengusir Iblis? Negeri yang berpecah menjadi beberapa bahagian lalu saling bermusuhan, akan runtuh. Keluarga yang berpecah belah dan saling berlawanan, akan hancur. Oleh itu, jika kerajaan Iblis mempunyai golongan yang saling berlawanan, kerajaan itu tidak tahan lama dan pasti akan lenyap. Tidak seorang pun dapat masuk ke dalam rumah orang yang kuat dan merampas hartanya, kecuali dia terlebih dahulu mengikat orang kuat itu. Setelah itu, barulah dia dapat merampas hartanya. Ingatlah! Segala dos yang dilakukan orang dan semua kata kufur yang diucapkan mereka, dapat diampunkan. Tetapi sesiapa yang mengkufuri Roh Allah, tidak dapat diampuni! Dia telah melakukan dosa yang kekal!' (Yesus berkata demikian kerana ada orang berkata, 'Dia dirasuk roh jahat.')" [Markus 3:22-30]

Renungan: Hari ini kita merayakan seorang Pujangga besar Gereja, Santo Thomas Aquinas (1225–1274). Ia adalah seorang ahli falsafah dan teologi dari Itali yang sangat berpengaruh, khususnya pada Abad Pertengahan. Santo Thomas Aquinas lahir dari keluarga bangsawan yang alim. Sejak usia lima tahun, Santo Thomas Aquinas diserahkan ke biara Benedictine di Monte Casino agar untuk menjadi biarawan Benedictine  Namun, pada usia 19 tahun, Santo Thomas Aquinas memilih untuk mengikuti Dominican Order.

Santo Thomas Aquinas menulis banyak buku. Karyanya yang terkenal adalah Summa Theologiae yang banyak dijadikan rujukan hingga saat ini. Santo Thomas Aqunias yang bijaksana menggunakan seluruh kemampuan akal budinya untuk cuba memahami Allah. Menurutnya, akal budi manusia dapat mengetahui kehadiran Allah. Pemikiran Santo Thomas Aquinas tentang hal ini dapat ditemukan dalam ’Lima Jalan atau Quinque Viae’ untuk mengetahui Allah.

Santo Thomas Aquinas telah memberi teladan agar kita menggunakan akal budi kita semaksima yang  mungkin untuk mengerti Allah. Kita tak boleh malas untuk menggunakan kemampuan berfikir kita. Walaubagaimanapun, kita juga sedar bahawa Allah terlalu besar untuk dapat kita mengerti sepenuhnya. Sehebat apa pun kemampuan kita, tak ada ertinya dibanding kebesaran Allah.

Doa: Tuhan, doronglah aku agar mau menggunakan akal budiku semaksima mungkin sebagaimana telah dicontohkan Santo Thomas Aquinas. Amen.

Tentang Roh Kudus yang dijanjikan, Yesus berkata “Dan kalau Ia datang, Ia akan menginsafkan dunia akan dosa, kebenaran dan penghakiman.” (Yoh 16:8). Oleh karena itu, tugas utama Roh Kudus adalah ‘menginsafkan’ manusia dari dosanya. Jika manusia tidak mahu insaf, maka dia berdosa melawan Roh Kudus. Maka adalah benar, kalau seseorang menolak Roh Kudus, bererti dia menolak kebenaran dan menolak kasih Allah, serta menolak pengampunan dari Allah, maka tidak mungkin diampuni baik di kehidupan sekarang mahupun yang akan datang. [Santo Thomas Aquinas]

-Duc in Altum-













No comments:

Post a Comment