CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Wednesday, February 6, 2013

MEMAHAMI DOKTRIN TRINITAS / TRITUNGGAL BHG. 9


+ Atas Nama Bapa, Putera dan Roh Kudus. Amen

Kehadiran Roh Kudus adalah perkara dan didikan yang penting dalam iman Kristian (Christianity) dan telah ditekankan di  dalam Kitab Perjanjian Lama mahupun di dalam Kitab Perjanjian Baru   Kedua-duanya menjelaskan interaksi Roh Kudus dengan manusia. Roh Kudus selaku peribadi Allah yang kekal tetap ada dan terus bekerja sebelum dan sesudah hari Pentakosta. Keberadaan Roh Kudus tetap dilihat sebagai peribadi yang tidak mungkin dipisahkan dengan Allah Bapa dalam Tritunggal.

Pengakuan Roh Kudus sebagai kesatuan dengan Allah selalu ditegaskan dengan kalimat yang biasa digunakan untuk membuka dan menutup  doa “Atas nama Bapa,  Putra, dan Roh Kudus”. Kalimat ini merupakan pengakuan bahawa doa yang dipanjatkan adalah di dalam Allah Tritunggal. Suatu kepastian yang tidak boleh digugat dengan konsep pemikiran apapun.

Dalam konteks liturgi gereja Katolik, dalam ibadah setiap minggu selalu menekankan pada doa Syahadat Iman/Aku Percaya yang diawali dengan “Aku percaya akan Roh Kudus“. Apakah pengakuan ini boleh dipersoalkan dan digugat ? TIDAK.

Mungkin ada yang berpendapat kedua-dua ayat diatas adalah isi kepada doktrin gereja yangdireka sendiri serta yang boleh disangkal, disuruh untuk ucapkan, lalu diucapkan biar tidak dituduh kufur. Boleh sahaja ada pihak luar yang berpendapat demikian, tetapi kehadiran Roh Kudus sebagai kesatuan dengan Allah Tritunggal adalah MUTLAK dalam kehidupan iman pengikut Kristus.

Kita lihat pendapat iman kristian tentang Roh Kudus:
“Sebagaimana roh seseorang mengetahui isi hati orang itu, begitu juga hanya Roh Allah mengetahui segala sesuatu tentang Allah.” [1 Korintus 2:11], pernyataan ini mengatakan bahawa wujud kesatuan diantara Roh Allah dengan Allah Tritunggal.

“Jika kamu mengasihi Aku, kamu akan mentaati perintah-perintah-Ku. Aku akan memohon kepada Bapa dan Bapa akan memberi kamu Penolong lain, yang akan bersama-sama kamu selama-lamanya. Dia Roh Allah, yang menunjukkan apa yang benar tentang Allah. Dunia tidak dapat menerima Dia, kerana dunia tidak dapat melihat Dia ataupun mengenal Dia. Tetapi kamu mengenal Dia, kerana Dia tinggal dengan kamu dan bersatu dengan kamu.” [Yohanes 14:15-17]

“Aku memberitahu kamu semua ini semasa Aku masih bersama-sama kamu. Tetapi Roh Allah, Penolong yang akan diutus oleh Bapa demi nama-Ku, akan mengajar kamu segala-galanya dan akan mengingatkan kamu segala yang telah Aku katakan kepada kamu.” [Yohanes 14:25-26]

Di dalam Kitab Yohanes 14:15-17 merupakan penegasan dari Yesus Kristus sendiri tentang kehadiran Roh Kudus sebagai kesatuan dengan Allah Tritunggal dalam kehidupan pengikut Yesus Kristus.

Jika ada pembaca yang tergerak untuk mempersoalan perkataan “seorang” yang ditulis dalam ayat ini, seakan-akan merupakan wujudnya manusia, apalagi kalau dikatakan sebagai nabi yang terakhir, lupakan sahaja, baca ayat tersebut dalam kesatuan “seorang Penolong” yang merupakan gaya bahasa personifikasi, bukan bahasa ilmiah terhadap Roh Kudus yang merupakan kesatuan dengan Allah Tritunggal.

Jika berminat lebih jauh merasakan kehadiran Roh Kudus yang merupakan kesatuan dengan Allah Tritunggal, boleh melalui hal-hal berikut:


  • Air - melambangkan tindakan Roh Kudus dalam upacara Pembaptisan. “Dibaptis dalam satu Roh”, “Demikian juga kita semua, baik orang Yahudi mahupun seseorang bukan Yahudi, baik hamba mahupun orang bebas; kita semua sudah dibaptiskan oleh Roh yang sama, supaya kita menjadi satu tubuh. Allah sudah mencurahkan Roh yang sama itu kepada kita.” [1 Korintus 12:13].
Jadi Roh dalam peribadi-Nya adalah air yang menghidupkan, yang mengalir, dari Kristus yang disalibkan, “Tetapi salah seorang askar menusuk rusk Yesus dengan tombak, dan pada ketika itu juga keluarlah darah dan air.” [Yohanes 19:34], “Roh Allah, air dan darah; dan ketiga-tiganya memberikan kesaksian yang sama.” [1 Yohanes 5:8] dan yang memberi kita kehidupan abadi. “Tuhan berfirman, ‘Marilah, setiap orang yang haus, minumlah air yang tersedia. Marilah, kamu yang tidak mempunyai wang, terimalah gandum dan makanlah. Mari! Terimalah wan dan susu, tanpa membayar apa-apa.’” [Yesaya 55:1], “Yesus berkata, ‘Sesiapa yang minum air ini akan dahaga lagi; tetapi sesiapa minum air yang akan akan Aku berikan kepadanya, dia tidak akan dahaga selama-lamanya. Air yang akan Aku berikan itu menjadi suatu mata air ang memancar di dalam dirinya, dan memberi dia hidup sejati dan kekal.’” [Yohanes 14:13]
  • Urapan - salah satu lambang Roh Kudus adalah juga urapan dengan minyak, malahan sampai  menjadi sinonim dengan-Nya, “Untuk mengesahkan kita sebagai milik Allah, Allah mengurniai kita Roh Allah di dalam hati kita. Roh itu jaminan bahawa Allah akan mengurniakan semua yang sudah dijanjikan-Nya kepada kita.” [2 Korintus 1:22]
Dalam kepercayaan iman Kristian, urapan adalah tanda sakramental dalam Sakramen Penguatan. Tetapi untuk mengerti sepenuhnya nilai-nilai suci dari perlambangan ini, kita harus kembali ke urapan yang pertama, yang Roh Kudus kerjakan: Urapan Yesus. “Khristos” (terjemahan dari perkataan Ibrani “Mesias”) bererti yang “diurapi dengan Roh Allah”.
  • Api - melambangkan keupayaan transformasi perbuatan Roh Kudus. Dalam “lidah-lidah seperti api” Roh Kudus turun ke atas para Rasul pada pagi hari Pentakosta dan memenuhi mereka, “Lalu mereka nampak sesuatu yang menyerupai lidah api yang menjalar dan menghinggapi setiap orang disitu. Mereka semua dikuasai oleh Roh Allah. Mereka mula berkata-kata dalam pelbagai bahasa lain, menurut apa yang diberikan oleh Rog Allah kepada mereka.” [Kisah 2:3-5]
  • Awan dan sinar - Roh turun ke atas Perawan Maria dan “menaunginya”, supaya dia mengandung dan melahirkan Yesus, “Malaikat itu menjawab,’“Roh Allah akan datang kepadamu, dan kuasa Allah akan menaungi engkau. Itulah sebabnya Anak yang akan lahir itu disebut Suci, Anak Allah.’” [Lukas 1:35].
Di atas gunung Dia datang dalam rupa awan, “yang menaungi” Yesus, Musa, Elia, Petrus, Yakobus dan Yohanes, dan “satu suara kedengaran dari dalam awan: Inilah Anak-Ku yang Kupilih, dengarkanlah Dia”, “Sementara Petrus berkata demikian, awan datang lalu meliputi mereka, sehingga mereka takut. Dari awan itu terdengar suara berkata, ‘Inilah Anak-Ku yang telah Aku pilih. Dengarkan kata-kata-Nya!’”. [Lukas 9:34-35]
  • Meterai - Meterai adalah sebuah lambang yang berkait rapat dengan pengurapan. Kristus telah disahkan oleh “Bapa dengan meterai-Nya”, “Kamu juga menjadi umat Allah, ketika kamu mendengar berita tentang ajaran benar; iaitu Berita Baik yang membawa penyelamatan kepada kamu. Kamu percaya kepada Kristus, dan untuk menunjukkan bahawa kamu milik Allah, Allah mengurniai kamu Roh-Nya yang telah dijanjikan-Nya itu.” [Efesus 1:13] dan di dalam Dia, Bapa juga memeteraikan tanda milik-Nya atas kita.
Oleh itu di dalam Sakramen Pembaptisan, Penguatan dan Imamat, ketiga-tiga Sekramen ini tidak boleh diulang ini adalah kerana melalui gambaran “materai”, Roh kudus yang menaungi umat Kristian tidak akan terhapus sampai bila-bila.
  • Jari - “Dengan jari Allah” Yesus mengusir iblis, “Aku mengusir roh jahat dengan kuasa Allah dan hal ini membuktikan bahawa Allah sudah mula memerintah di tengah-tengah kamu.” [Lukas 11:20].
 Sementara itu perintah Allah ditulis dengan “jari Allah” diatas batu, “Selepas Allah berfirman kepada Musa di Gunung Sinai, Allah memberi dia dua buah batu tulis yang telah ditulisi Allah sendiri dengan perintah-Nya.” [Keluaran 31:18].

“Surat Kristus” yang ditulis oleh para Rasul juga ditulis dengan Roh dari Allah yang hidup, bukan pada bongkah-bongkah batu tetapi pada ketulan daging yakni di dalam hati manusia, “Jelaslah bahawa kamu seperti surt yang ditulis oleh Kristus dan dikirimkan melalui kami. Surat ini tidak ditulis dengan dakwat, tetapi dengan Roh Allah yang hidup. Surat itu tidak ditulis pada batu tulis, tetapi pada hati manusia.” [2 Korintus 3:3].
  • Merpati - Waktu Kristus naik dari air Pembaptisan-Nya, Roh Kudus - dalam rupa bentuk seekor burung merpati turun ke atas-Nya dan berhenti di atas-Nya.
Semua hal tersebut diatas merupakan manifestasi terhadap kehadiran kuasa Roh Kudus dalam hidup iman Kristian. Tidak ada kepalsuan dan fakta yang diputarbelitkan oleh Alkitab yang suci. Roh Kudus hadir dan hanya hadir di dalam orang-orang yang mahu menerima-Nya. Pilihan di tangan anda sendiri untuk mempercayai Firman Tuhan.

Bersambung di bahagian yang terakhir.

-Duc in Altum-


1 comment:

  1. Shalom bapak, ibu saudara/i di manapun berada. Apakah ada diantara bapak/ ibu/ saudara/i yang pernah mendengar tentang Shema Yisrael? Ini adalah kalimat pengakuan iman orang Yahudi yang biasa diucapkan pada setiap ibadah mereka baik itu di rumah ibadat atau sinagoga maupun di rumah. Yesus juga menggunakan Shema untuk menjawab pertanyaan dari seorang ahli Taurat mengenai hukum yang utama. Kita dapat baca di Ulangan 6 ayat 4 dan pernah juga dikutip oleh Yesus di dalam Injil Markus 12 : 29. Dengan mengucapkan Shema, orang Yahudi mengakui bahwa YHWH ( Adonai ) Elohim itu esa dan berdaulat dalam kehidupan mereka. Berikut teks Shema Yisrael tersebut dalam huruf Ibrani ( dibaca dari kanan ke kiri seperti huruf Arab ) beserta cara mengucapkannya ( tanpa bermaksud untuk mengabaikan atau menyangkal adanya Bapa, Roh Kudus dan Firman Elohim yaitu Yeshua haMashiakh/ ישוע המשיח, yang lebih dikenal oleh umat Kristiani di Indonesia sebagai Yesus Kristus )
    Teks Ibrani Ulangan 6 ayat 4 : ” שְׁמַ֖ע ( Shema ) יִשְׂרָאֵ֑ל ( Yisrael ) יְהוָ֥ה ( YHWH [ Adonai ] ) אֱלֹהֵ֖ינוּ ( Eloheinu ) יְהוָ֥ה ( YHWH [ Adonai ] ) אֶחָֽד ( ekhad ) ”

    Lalu berdasarkan halakha/ tradisi, diucapkan juga berkat: ” ברוך שם כבוד מלכותו, לעולם ועד ” ( ” barukh Shem kevod malkuto, le’olam va’ed ” ) yang artinya diberkatilah nama yang mulia kerajaanNya untuk selama-lamanya ” ). Apakah ada yang mempunyai pendapat lain?. 🕎✡️🐟🤚🏻👁️📜🕯️🕍🤴🏻👑🇮🇱🗝️🛡️🗡️🏹⚖️⚓✝️🗺️🌫️☀️🌒⚡🌈🌌🔥💧🌊🌬️❄️🌱🌾🍇🍎🍏🌹🍷🥛🍯🐏🐑🐐🐂🐎🦌🐪🐫🦁🦅🕊️🐍₪

    ReplyDelete