CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Tuesday, February 5, 2013

MEMAHAMI DOKTRIN TRINITAS / TRITUNGGAL BHG. 8


+ Atas Nama Bapa, Putera dan Roh Kudus. Amen

Setelah melihat pentingnya Keilahian Yesus Kristus dan Roh Kudus dalam pemahaman doktrin Tritunggal, pada bahagian ini saya akan meneruskan dengan kesaksian Alkitab Perjanjian Baru mengenai keilahian Yesus Kristus dan pada bahagian berikutnya menyusul keilahian Roh Kudus. 

Pengajaran Kitab Perjanjian Baru tentang Keilahian Yesus

Nama-nama yang dikenakan kepada Yesus Kristus menunjukkan diriNya adalah Allah sejati. 

1. Anak Allah (dan atau Anak saja)

Sebutan "Anak Allah" dan atau "Anak" memiliki erti khusus dalam Alkitab. Sebutan ini berbeza dengan sebutan "anak-anak Allah". Anak-anak Allah boleh merujuk kepada generasi orang beriman (Kejadian 6:2), malaikat-malaikat (Ayub 1:6), umat pilihan Allah (Hosea 1:10), orang yang membawa damai (Matius 5:9), orang yang mengasihi musuhnya (Lukas 6:35) dan orang yang menerima Yesus Kristus (Yohanes 1:12; Roma 8:16)

“Makhluk-makhluk ilahi nampak bahawa gadis-gadis itu cantik. Makhluk-makhluk ilahi itu mengahwini gadis-gadis yang disukai oleh mereka.” [Kejadian 6:2]

“Pada suatu hari makhluk-makhluk syurga menghadap TUHAN, dan si penggoda juga hadir bersama-sama mereka.” [Ayub 1:6]

“Umat Israel akan menjadi sebanyak pasir di laut, tidak dapat dikira atau disukat. Sekarang Allah berfirman kepada mereka, ‘Kamu bukan umat-Ku,’ tetapi akan tiba masanya Dia berfirman kepada mereka, ‘Akulah Allah yang hidup dan kamulah anak-anak-Ku.’” [Hosea 1:10]

“Berbahagialah orang yang membawa kedamaian antara manusia, Allah akan menyebut mereka anak-anak-Nya.” [Matius 5:9]

“Bukan demikian! Hendaklah kamu mengasihi musu kamu dan berbuat baik kepada mereka. Berikan pinjaman dan jangan harap pinjaman itu dikembalikan. Lalu kamu akan mendapat pahala besar dan kamu akan menjadi anak-anak Allah.” [Lukas 6:35]

“Tetapi kepada mereka yang menyambut Dia dan percaya kepada-Nya, mereka diberikan-Nya hak menjadi anak Allah.” [Yohanes 1:12]

“Roh Allah bersama dengan roh kita menyatakan bahawa kita anak-anak Allah.” [Roma 8:16]

a. Yesus Kristus adalah Anak Allah

Sebutan "Anak Allah" dan "Anak" hanya ditujukan kepada Yesus Kristus saja.  
“Lalu iblis datang dan berkata kepada-Nya, ‘Jika Engkau Anak Allah, perintahlah batu-batu itu menjadi roti.” [Matius 4:3]

“Kemudian pengikut Yesus yang di perahu sujud menyembah Yesus sambil berkata, ‘Sesungguhnya Engkau Anak Allah!” [Matius 14:33]

“Simon Petrus menjawab, ‘Guru ialah Penyelamat yang diutus oleh Allah, Anak Allah Yang Hidup.” [Matius 16:16]

“Kamu mahu merobohkan Rumah Tuhan lalu membinanya semula dalam tiga hari! Jika kamu Anak Allah, selamatkanlah dirimu dan turunlah dari salib.” [Matius 27:40]

“Setiap kali orang yang dirasuk roh jahat nampak Dia, mereka sujud di hadapan-Nya dan berseru, “Engkaulah Anak Allah!’” [Markus 3:11]

“Semua orang Yahudi di situ menjawab,’Menurut hukum kami dia harus dihukum mati kerana dia mengaku dirinya Anak Allah’”. [Yohanes 19:7]

Baik roh-roh jahat mahupun orang-orang Yahudi tahu dengan jelas bahawa Anak Allah adalah Allah sendiri. Oleh sebab itu lah Iblis menggoda Dia, kerana sebagai Allah, tidaklah mustahil bagi Yesus mengubah batu menjadi roti. Namun Yesus tidak perlu membuktikan hal itu kepada Iblis. Ketika orang-orang mengenali Yesus sebagai Anak Allah mereka tidak ragu menyembah-Nya. Orang-orang Yahudi yang tidak percaya, sangat marah saat Yesus mengaku diri-Nya Anak Allah, kerana dengan cara demikian Dia menyamakan diri-Nya dengan Allah. 

b. Perbezaan "Bapa-Ku" dan "Bapa Kami"

Yesus berkata lagi,’Bapa-Ku telah menyerahkan segala sesuatu kepada-Ku. Tidak seorang pun mengenal Anak kecuali Bapa, dan tidak seorang pun mengenal Bapa kecuali Anak dan mereka yang diberitahu oleh Anak tentang Bapa.’” [Matius 11:27]

“Sepatutnya kamu berdoa begini, ‘Ya Bapa kami yang di syurga, Engkaulah Allah yang Esa, semoga Engkau disembah dan dihormati.’” [Matius 6:9]

Hanya Yesus Kristus  saja boleh boleh memanggil Bapa di syurga, sebagai "Bapa-Ku". Orang Kristian hanya boleh memanggil Bapa di syurga, dengan sebutan "Bapa Kami" di syurga. Tidak ada masalah bagi orang yang percaya untuk mengatakan "Bapa kami di syrga", kerana  Yesus telah mengajar pada orang percaya untuk memanggil Allah sedemikian. Allah adalah bapa kita di syurga. Saat kita mengatakan "Bapa kami", bererrti anda semua dan saya dalam posisi yang sama; anda semua adalah manusia, dan saya juga manusia. Di atas anugerah-Nya, maka kita menjadi anak-anak Allah, dan boleh memanggil Allah di syurga dengan sebutan "Bapa kami" atau "Bapa kita".

Tetapi hanya Yesus saja boleh memanggil "Bapa-Ku di syurga."  Oleh kerana itu, "Bapa-Ku" tidak bermaksud itu  "bapamu". Maka dengan demikian "aku" berbeza dengan "kamu". "kamu" adalah manusia, maka "aku" bukan manusia biasa. Kalau "aku" bukan sekadar manusia, dan "Allah" adalah bapaku, maka "aku" adalah Allah. Jadi dengan mengatakan "Bapa-Ku" di syurga, Yesus mengatakan diri-Nya adalah Allah.

Itu sebabnya, orang Yahudi sangat marah dan menuduh Yesus telah menghina Allah, keran dia telah menyamakan diri-Nya sendiri dengan Allah Bapa.  

"Kata-kata-Nya ini membuat para penguasa Yahudi semaki bertekad untuk membunuh Dia. Bukan sahaja Dia telah melanggar hukum hari Sabat, tetapi Dia berkata bahawa Allah itu Bapa-Nya. Hal ini bererti Dia menyamakan diri dengan Allah.” [Yohanes 5:18]

Tetapi Yesus bukan sengaja untuk menyamakan diri-Nya dengan Allah, Dia tidak menghina Allah Bapa, kerana Dia sememangnya dan sesungguhnya Anak Allah serta Allah itu sendiri. 

c. Yesus mengajar kita berdoa "Bapa kami" di syuga



Lalu mengapa Yesus mengajar kita berdoa dengan "Bapa Kami" di syurga? Atau lebih tepatnya mengapa Yesus juga memanggil Bapa di syurga dengan sebutan "Bapa Kami" di syurga. 

Maka disinilah kita melihat Yesus juga adalah manusia seperti kita. Atau lebih tepatnya, Dia  menyamakan diri-Nya dengan kita sebagai manusia. Saat Dia memanggil Bapa di syurga dengan sebutan "Bapa kami", posisinya sama dengan anda semua dan saya sendiri iaitu manusia biasa. 

Dengan sedemikian perlu kita membezakan dwi-karekter yang ada pada Yesus Kristus: Allah dan manusia. 

Saat Dia memanggil "Bapa-Ku", Dia sama dengan Allah Bapa di syurga. 
Saat Dia memanggil "Bapa kami", Dia sama dengan manusia di bumi. 

d. Perbezaan Anak Tunggal Allah dan anak-anak Allah

Anak Tunggal Allah adalah Yesus Kristus, Peribadi kedua Allah Tritunggal, “Allah sangat mengasihi orang di dunia ini sehingga Dia memberikan Anak-Nya yang tunggal, supaya setiap orang yang percaya kepada Anak itu tidak binasa tetapi beroleh hidup sejati dan kekal.” [Yohanes 3:16]

Anak-anak Allah adalah manusia berdosa kerana mereka apabila mereka mulai menerima Yesus Kristus Anak Tunggal Allah maka mereka akan menerima kuasa menjadi anak-anak Allah, “Tetapi kepada mereka yang menyambut Dia dan percaya kepada-Nya, mereka diberikan-Nya hak menjadi anak Allah.” [Yohanes 1:12].  

Dengan kata lain, Yesus Kristus adalah anak sejati Allah Bapa, sedangkan orang yang percaya adalah anak-anak yang diangkat di dalam Yesus Kristus. Yesus Kristus adalah anak sejati Allah Bapa, kerana Dia dilahirkan Allah Bapa di dalam kekekalan. Konsep Allah Anak dilahirkan Allah Bapa perlu pembahasan yang panjang lebar. Oleh sebab itu ia akan dibahas tersendiri. 

Manusia berdosa hanya mampu menjadi anak-anak Allah di dalam Anak Tunggal Allah Yesus Kristus. Penjelasannya adalah kerana:

“Tetapi kepada mereka yang menyambut Dia dan percaya kepada-Nya, mereka diberikan-Nya hak menjadi anak Allah.” [Yohanes 1:12].  

“Mereka menjadi anak Allah bukan dengan jalan dilahirkan oleh manusia, tetapi Allah sendiri menjadikan mereka anak-anak-Nya.” [Yohanes 1:13]

“Firman itu sudah menjadi manusia dan tinggal antara kita. Kita nampak kemuliaan-Nya, kemuliaan yang diterima-Nya sebagai anak tunggal Bapa. Melalui Dia, kasih Allah dan Allah sendiri ditunjukkan kepada kita.” [Yohanes 1:14]

Dari Kitab Yohanes 1:12, orang yg menerima Kristus, adalah orang-orang yang percaya dalam nama-Nya, mereka diberikan kuasa, atau lebih tepatnya hak menjadi anak-anak Allah. Pertanyaannya apakah hubungan percaya nama Yesus lalu mendapatkan hak menjadi anak-anak Allah; siapa yang memberikan hak tersebut? 

Jawapannya adalah Kristus Yesus adalah Anak Tunggal Bapa (Yohanes 1:14). Sebagai Anak Tunggal Allah, maka tidak ada lagi anak-anak lain maka di saat orang menerima Kristus Yesus, mereka termasuk didalam nama-Nya, dengan demikian hak itu diberikan Anak Tunggal Allah kepada mereka, dan jadilah mereka anak-anak Allah di dalam Anak Tunggal Allah. Oleh sebab itu orang percaya disebut tubuh Kristus kerana kita digabungkan didalam-Nya. 


2. Yesus Kristus disebut Firman (Logos)

Bahawa Yesus Kristus disebut Firman adalah sangat penting kerana Injil Yohanes menyatakan bahawa Firman adalah Allah. 

“Sebelum dunia ini diciptakan, Firman sudah ada. Firman itu bersama-sama Allah, dan Firman itu sama dengan Allah.” [Yohanes 1:1]


3. Yesus Kristus disebut Allah 

“Thomas berkata kepada Yesus, ‘Ya Tuhanku! Ya Allahku’.” [Yohanes 20:28]

“Kita tahu bahawa Anak Allah sudah datang dan sudah memberi kita pengertian, supaya kita mengenal Allah yang benar. Kita hidup bersatu dengan Allah yang benar kerana kita hidup bersatu dengan Anak-Nya Yesus Kristus. Inilah Allah yeng benar, dan inilah hidup sejati dan kekal.” [1 Yohanes 5:20]

Kedua-dua ayat di atas jelas menyatakan Yesus Kristus adalah Allah. Bahkan di dalam Kitab 1 Yohanes 5:20 menyatakan bahawa Yesus Kristus adalah Allah yg benar (yang sejati) atau bahasa Inggeris menterjemahkan menjadi the true God. 

Bersambung di bahagian seterusnya. MEMAHAMI DOKTRIN TRINITAS / TRITUNGGAL BHG. 9

-Duc in Altum-


No comments:

Post a Comment